Household debt

Memandangkan umur pun dah mencecah 24 tahun,
Aku tak bolek elak diri untuk ambil tahu serba sedikit tentang ekonomi,
Di kala orang lain yang sebaya sedang sibuk fikir tentang jodoh,
tentang siapa bakal imam/makmum mereka,
tentang macam mana majlis kahwin mereka nnt,
tentang di mana tempat untuk berbulan madu,

Bagi aku,ada satu topik yang jauh lebih berbaloi untuk difikir,
jauh lebih berbaloi untuk dibimbangi.

Hutang

Baru lepas baca beberapa artikel pasal hutang seisi rumah.
Dengan harga rumah yang melampau tinggi,
harga kereta yang tidak masuk akal ( very poor price/performance ratio )
dan GST yang bakal menyusul tahun depan
Aku rasa aku belum bersedia untuk masuk fasa ni.

Apapun,
Berbelanjalah di bawah kemampuan,
Jangan terpengaruh,

Sesetengah orang sanggup makan Maggi supaya nampak kaya,
Tapi bagi aku, aku sanggup dilabel miskin daripada makan maggi.
It's your choice.I choose the latter.

Interesting articles 1 2 3

Comments

kerisauan yg amat perlu dirisaukan~
Nazif Razak said…
Yup better buat pelaburan pada rumah dahulu, sebelum pikir pasal kereta. walaupun harga interest kereta makin meningkat. T_T

Popular posts from this blog

tiket

Hani One litre of tears